Kraft i bein og armer!

Skrevet av Anne Grethe Hop Nilsen

Har du beinrester, marg, innmat eller fiskerester igjen etter matlaging? Kok kraft!

Ved kraftkoking utnytter du restene som du ellers bare hadde kastet i søpla. Næringsrik kraft kan benyttes i sauser og gryteretter, og hverdagsmaten blir mer bærekraftig.

Bruk det du har rekende
Du koker god fiskekraft til fiskesuppe av fiskebein, fiskehoder og -haler, gulrøtter, laurbærblad, sellerirot, løk og vann. Har du hatt reker og skalldyr, så koker du rekekraft på samme måte, men tilsett gjerne også hvitløk, tomatpure og hvitvin. Både fiske- og rekekraft er fantastisk godt i fiske- eller skalldyrsupper. Se oppskrifter på for eksempel Matvett.

Alle typer beinrester av storfe, sau og vilt kan benyttes til å koke smakfull kjøttkraft til bruk i supper og ulike gryteretter. Kok derfor kjøttkraft av fenalåret etter julefeiringa, beinknoker og avkapp av alle slag.

Hvordan oppbevare kraften?
Kraft kan stå i kjøleskap opp mot en uke. Behold fettlaget på toppen av kraften, da holder den seg lengre. For lengre holdbarhet, må kraften fryses. Den kan fryses med eller uten fettet på toppen.

Kilder:
Clark, Kristine L., et al. «24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activityrelated joint pain.” Current medical research and opinion 24.5 (2008): 1485-1496
Koyama, Yoh-ichi, et al. «Ingestion of gelantin has differential effect on bone mineral density and body weight in protein under nutrition.” Journal of nutritional science and vitaminology 47.1 (2001): 84-86
Sewell, Kathryn Lea, David A. Hafler and Howard L.Weiner. “Effects of oral administration of type 11 collagen on rheumatoid arthritis.” Science 261 (1993): 1727