Spis deg ut av kjøleskapet før ferien!

Skrevet av Anne Grethe Hop Nilsen

Husk å renske opp i kjøleskapet før du drar, så blir det hyggelig å komme hjem igjen også.

Nå nærmer det seg sommerfeire for mange. Se hva du har i kjøleskapet før du drar. Få en oversikt hva du kan bruke opp de neste dagene, og hva du må ta vare på før du reiser. Da slipper du ubehagelige overraskelser når du åpner kjøleskapsdøra etter ferien…

Kjøtt og fisk
Kjøtt og fisk som du ikke rekker å bruke før du reiser, kan fryses ned. Husk å merke med dato for nedfrysning.

Pålegg
Åpnede påleggspakker må nytes før du reiser. Skinke, kylling og kalkun pålegg fungerer også utmerket til en salat eller en pastarett.

Meieriprodukter
Meieriprodukter har god holdbarhet over best-før-datoen. Prøv likevel å få brukt opp det som er åpnet. Melk og melkeprodukter kan fryses, men egner seg best til matlaging etter opptining. Uåpnede kartonger og beger kan oppbevares nederst i kjøleskapet.

Rømme kan brukes i dipp til restegrønnsakene. Yoghurt og biola nytes som de er, eller kan brukes i smoothie. Små yogurtbegre kan fryses med en ispinne eller skje i, så har du forfriskende is når du kommer hjem. Crème fraîche kan brukes i pastarett eller suppe med grønnsaker. Eller hva med grove vafler til kveldsmat – da kan du bruke forskjellige meierirester, og kanskje også en brun banan.

Ost
Alle typer ost kan fryses ned. Eller hva med å lage ostechips til kveldskosen: Kutt opp osten i ruter på maks 2 x 2 cm, legg på et stekepapir og krydre med piffi, paprika eller begge deler. Stek på 200 grader til osten har smeltet og blitt sprø.

Grønnsaker
Ovnsbakte grønnsaker er et fantastisk tilbehør til det meste. Her kan du bruke rotgrønnsaker, løk i alle fasonger og farger, squash, fenikkel, brokkoli, blomkål, paprika, tomater og urter. Skjær grønnsakene i omtrent like store biter – jo mindre bitene er, jo raskere blir det ferdig. Vend grønnsakene i olje og krydre etter ønske. Bak i ovnen i 180 grader til grønnsakene er møre.

Oppskårede grønnsaker er fint snacks før middagen, til barne-TV eller til å ha med på reisen. Skjær opp agurk, paprika, sukkererter, brokkoli, blomkål, gulrot og kålrot i passe store biter.

Har du tid, kan du forvelle grønnsaker og fryse ned til du kommer hjem igjen.

Frukt
Oppskåret frukt frister ofte mer enn hel frukt. Skjær opp frukt til store og små.

Lag smoothie. Her kan du få omsetning på brukt, meieriprodukter og noen grønnsaker. Eller du kan skjære opp frukten i biter og frys ned til fremtidige smoothier.

Middagsrester
Middagsrester bør nytes før avreise. Spis restene til kvelds eller lunsj. Kan restene bli del av dagens middag? Eller du kan ta med restene som nistemat på reisen.

Juice
Åpnet juice holder seg ikke over ferien. Drikk den opp eller frys ned. Du kan fryse juice i isbitbrett til fremtidige smoothier eller i ispinneformer.

Egg
Egg klarer seg helt fint til du kommer hjem igjen.

Benytt anledningen til å tørke over det ryddige kjøleskapet før du drar.